Grønlandstur 27. juli - 4. August 2009

Mandag 27. juli
Afgang 1200 fra Kastrup og lander 1225 lokaltid (4 timers forskel) I Sønder Strømfjord/Kangerlussuaq, som ligger i bunden af en ca. 100 sm lang fjord.

Først lidt sightseeing hvor vi på fjeldet ser de første to moskusokser. Derefter bliver vi kørt til havnen hvor vi i zodiaks sejles ud til skibet m/s Ocean Nova. Det er et skib på lidt over 2100 bruttoregisterton, som kan tage op mod 80 passagerer.

Tirsdag 28. juli
Tidligt om morgenen er vi nået frem til Sisimiut/Holsteinsborg, hvor vi først besøger museet, og senere på formiddagen er på byvandring og ser bl.a. kirken og kirkegården med plasticblomster. Vi ser også brættet med bl.a. flået sælhoved.

Sisimiut kirkekirkegaardbrædtet
Om eftermiddagen går dem der vil en tur til Teleøen. Kl. 1600 sejler vi videre mod Qeqertarsuaq/Godhavn, som ligger på sydspidsen af Disko øen.

Onsdag 29. juli
Først ser vi kirken, hvorefter vi er til kaffemik. Vores gruppe er hos præsten. Vi snakker med præsten om hans arbejde og ser konens festdragt. Den er vældig flot og har taget mange måneder at lave.
Godhavn kirkePræsten med frue og guideFestdragt
Derefter går vi ud til Røde elv og vandfaldet. Det er en god tur, og herude spiser vi vor madpakke. Tilbage i byen ser vi museet. Inden vi kl. 1600 sejler mod Uummannaq.

Torsdag 30. juli
I Uummannaq går vi også bytur. Der er mange udsigtspunkter og stejle gader og trapper, og selvfølgelig ser vi også i kirken for ikke mindst at tale om Uummannaqklippen fra flere vinkler. Den er delvis hjerteformet og har givet navn til byen.

Til middag spiser vi frokost på hotel Uummannaq. Det er med grønlandsk rekling (tørret hellefisk), tørret torsk, tørrede reklinger, tørret hval, stegt hval, røget hellefisk, røget laks, rejer, stegt hellefisk, marineret hellefisk, stegt lam og et par ting mere jeg ikke husker samt rullepølse. Men der var ikke noget sæl. Men det var nu godt nok at prøve, og der var ikke noget af det jeg ikke kunne lide. Efter afgang ankrer vi først op ved Niaqornat. En lille fattig bygd på ca. 67 indbyggere, som var begyndt at få turistbesøg, hvorfor de nu havde en turistchef. Her beundrede vi bl.a. et isbjørneskind og flere narhvaltænder. Kirken var vi også inde i her.

Herefter sejler vi videre mod Eqip Sermia bræen.

Fredag 31. juli
Om formiddagen nåede vi frem til bræen Eqip Sermia. Langt fra den største, men en vi kan komme tæt på og som er vældig flot. Medens vi er foran bræen får vi serveret frokost på dækket, og det er vældig hyggeligt og maden er som sædvanligt rigtigt god.

Eqip Sermia 01Eqip Sermia 02Frokost på dækket
Derefter sejler vi til Ilulissat / Jakobshavn hvor vi ankommer først på aftenen. Efter aftensmaden ser vi kirken og nogle går ud til kanten af isfjorden.

Lørdag 1. August
Karin og jeg et på formiddagsholdet som skal sejle ud til isfjorden. Vi sejler med en lille båd der kan tage 20-30 passagerer. Vi krydser fjorden omkring banken hvor der er 2-300 meter dybt og mange store isbjerge er gået på grund. Formerne viser at de fleste har vendt rundt en eller flere gange. Denne isfjord hvor Jakobshavnbræen kommer ud er den største i Grønland, ja faktisk den største på den nordlige halvkugle. Den leverer ca. 10 % af de isbjerge der kommer fra Grønland. Da der er en del luft i den er det så meget som 1/7 del der er over vandet. Store er de da de kan gå på grund på banken!

Om eftermiddagen går vi bytur og ud til kanten af isfjorden, og får købt hjemmesko af sæl og hund til Karins mor. Afgang tidlig aften og forbi Ausiait/Egedesminde indenskærs. Her ser vi rigtigt mange pukkelhvaler. Sidst en mor med en stor unge.

Nedenfor er en wmv fil med et klip af en pukkelhval

Søndag 2. August
Sidst på formiddagen når vi frem til Sarfanguaq. En bygd på ca. 110 indbyggere og noget mere velhavende end Niqornat. Her ser vi også kirken hvor der lige har været barnedåb, og går en tur op i fjeldet og får en fin udsigt over fjorden.

Kaptajn N.H.Kallesen

Til aften får vi afskedsmiddag medens vi sejler Mod Kangerlussuaq/Sønder Strømfjord. Vi starter med Napoleon Pate og til hovedret vælger jeg Argentinsk oksefilet. I dagens anledning deler Karin og jeg en flaske italiensk Amarone. Ååå… det var guf.

Afskedsmiddagen var ”næsten” ikke bedre end de andre middage, og frokost og morgenmaden var også fine, så vi må sige vi levede godt om bord.

Mandag 3. August
Vi er nu ved rejsens ende hvad grønland angår, men mangler dog en bustur ind til indlandsisen. Igen er Karin og jeg få førsteholdet, og på vejen ind ser vi mange moskusokser. Turen ind er på ca. 38 km og det sidste stykke skal vi selvfølgelig selv gå men hvad der har næsten heller ikke været en dag uden gåture, og det har også været fint.

Indlandsisen

Om eftermiddagen gå Karin og jeg over på den anden side af landingsbanen. Dvs. rundt om til museet. Endnu et interessant lille museum.

Om aftenen flyver vi så hjem med afgang lokaltid 2125.